عن موسى بن جعفر(علیه السلام) قال: و لا تأخذوا من تربتى شیئا لتبرکوا به فأن کل تربة لنا محرمة الا تربة جدى الحسین بن على علیهما السلام فأن الله عزوجل جعلها شفاء لشیعتنا و أولیائنا. حضرت امام کاظم(ع) در ضمن حدیثى که از رحلت خویش خبرى مى ‏دادند فرمودند: چیزى از خاک قبر من برندارید تا به آن تبرک جویید چراکه خودرن هر خاکى جز تربت جدم حسین(ع) بر ما حرام است، خداى متعال تنها تربت کربلا را براى شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است. منبع: کتاب جامع الاحادیث الشیعه، ج 12، ص533

  • 17
  • 1637
  • 42746
  • 115493
  • بازدید روز :
  • بازدید ماه :
  • بازدید سال :
  • بازدید کل :
اخبار

علم به شیء علت تحقق آن شیء نیست

آیت الله سیدان: ممکن است طبیبی از مرگ احتمالی مریض در آینده ای نزدیک خبر دهد و از آن اطلاع داشته باشد اما این اطلاع و آگاهی دلیل فوت او نیست بنابراین علم خداوند به گناهان ما دلیلی بر انجام گناه از سوی ما نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه سلسله جلسات هفتگی که در بیت این عالم دینی برگزار می شود، عنوان کردند: استغفار در آیات و روایات مورد تأکید فراوان است و نباید از آن غفلت کرد چراکه انسان در طول زندگی گناه ها و غفلت هایی دارد که لازم است در مورد آن ها استغفار کند و موجبات رحمت الهی را برای خود فراهم آورد.
ایشان با اشاره به آیه «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا» (نوح/ 10)، فرمودند: یکی از بهترین دعاها و اذکار استغفار است و بجاست که انسان در مواقع مختلف این ذکر را بگوید.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان افزودند: استغفار یکی از برنامه های جدی ائمه اطهار(علیهم السلام) و تربیت شده های مکتب ایشان بوده است.
آیت الله سیدان با اشاره به قسمت هایی از استغفار منتسب به امیرالمومنین(علیه السلام)؛ «أللّهُمَّ إنّی أستَغفِرُکَ لِکُلِّ ذَنبٍ سَبَقَ فی عِلمُکَ ... وَاَرَدتُهُ إذ أردتَ أن اَریدَهُ»، اظهار کردند: این عبارات ممکن است برای مخاطب این شبهه را ایجاد کند که در انجام اعمال و گناهان جبری وجود دارد در حالی که به واقع این طور نیست و در همین فراز از استغفار به آن تاکید شده است.
ایشان اضافه کردند: علم به تحقق شیء علت تحقق آن نیست و این که خداوند عالم به گناهان ما بوده و هستند دلیلی بر انجام گناه از سوی ما نیست.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در این رابطه توضیح دادند: ممکن است طبیبی از مرگ احتمالی مریض در آینده ای نزدیک خبر دهد و از آن اطلاع داشته باشد اما این اطلاع و آگاهی دلیل فوت او نیست.
آیت الله سیدان فرمودند: خداوند از قبل می داند که بنده به خواست، اراده، انگیزه و اختیار خود چه گناهی را انجام می دهد، همان طور که از اعمال خیر ما آگاهی دارد، اما اگر انسان اندکی تأمل کند درمی یابد که در انجام اعمال آزادی و حرّیت نفس دارد.
ایشان با بیان این که مختار بودن انسان یک مسئله کاملاً فطری است و انسان به فعل و ترک آن سلطه دارد، ابراز کردند: علت عمل ما خودمان هستیم و خداوند به سبب علم بی نهایت خود از اعمال ما آگاه است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ضمن بیان شأن نزول آیات 5 تا 10 سوره مبارکه لیل، عنوان کردند: آیات این سوره به روشنی نشان می دهد که انسان در انجام اعمال خود اختیار دارد و خداوند شخصی که در جهت بخشش، تقوا و تصدیق خوبی ها حرکت می کند را یاری خواهد کرد.
آیت الله سیدان تاکید کردند: آگاهی از اعمال آینده، غیب و منحصر در خداست و ائمه(علیهم السلام) بتعلیم من الله از غیب آگاهی می یابند و البته قرار نبوده ایشان همیشه از این قدرت استفاده نمایند.
ایشان در پایان با اشاره به ایام شهادت امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: یک دنیا معارف با لطافت و ظرافت در صحیفه سجادیه و رساله حقوق ایشان نهفته است که باید موردتوجه ما قرار گیرد.
کلمات کلیدی : آیت الله سیدان / علم /