امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام فرمودند: لا تَرَی الْجاهِلَ اِلّا مُفْرِطاً اَو مُفَرِّطاً. همیشه جاهل، یا افراط گر و تجاوزكار و یا كندرو و تفریط كننده است. النهایه، جلد 3، صفحه 435

  • 16
  • 1636
  • 42745
  • 115492
  • بازدید روز :
  • بازدید ماه :
  • بازدید سال :
  • بازدید کل :
اخبار

ادله نقلیه و عقلیه مبین عصمت معصومین(علیهم السلام) است

آیت الله سیدان با بیان اینکه ادله نقلیه و عقلیه بیانگر عصمت معصومین(علیهم السلام) است، فرمودند: اگر عصمت نباشد و خطا در انبیا و ائمه(علیهم السلام) باشد، وثوق به این که هر آن چه آن ها می گویند غلط است؛ چرا که احتمال اشتباه و دروغ، اعتماد مردم را ازبین می برد در حالی که اساس کار در نبوت، اعتماد خلق به رسول و نبی(صلی الله علیه و آله) است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیدان، معظم له در ادامه درس تفسیر قرآن در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی با اشاره به مساله عصمت انبیا و ائمه اطهار(علیهم السلام)، فرمودند: عصمت در لغت به معنای حفاظت است.
ایشان افزودند: عصمت، محفوظ بودن از خطای علمی و عملی است، اگر فردی دارای چنین امتیاز و خصوصیت و ملکه ای باشد این فرد دارای درجات و  مراتبی است که خطا در علم و عمل ندارد.
این استاد اخلاق ادامه دادند: گاه عصمت مطلقه است یعنی محفوظ ماندن از خطا در مطالب علمی و در مطالب عملی است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان اذعان کردند: در ارتباط با این که پیامبر معصوم هستند، مورد ادعای بسیاری از محققان می باشد، که می توان گفت بحث از عصمت پیامبر عصمت مطلقه است که در ارتباط با این مساله ادله عقلیه و نقلیه اقامه شده است.
ایشان ابراز داشتند: اگر عصمت نباشد و خطا در انبیا و ائمه باشد، وثوق به این که هر آن چه آن ها می گویند غلط است؛ چرا که احتمال اشتباه و دروغ، اعتماد مردم را ازبین می برد در حالی که اساس کار در نبوت، اعتماد خلق به رسول و نبی است.
آیت الله سیدان در پایان فرمودند: اگر رسول معصوم نباشد اعتماد سلب می شود و اعتمادی وجود ندارد، چرا که چون عصمت در معصومین هست تکلیف گناهانی که به آنان نسبت می دهند، کاملا مشخص است، که تهمتی بیش نیست.
کلمات کلیدی : عصمت / آیت الله سیدان /