قالَ الاْمامُ حسين بن علي (عَلَيْهِ السلام) : إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ التُّجارِ، وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبْيدِ، وَ إنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبادَةٌ الْأحْرارِ، وَ هِيَ أفْضَلُ الْعِبادَةِ (تحف العقول: ص 177، بحارالأنوار: ج 75، ص 117، ح 5.) حضرت امام حسين (عليه السلام) مي فرمايند: همانا عدّه اى خداوند متعال را به جهت طمع و آرزوى بهشت عبادت مى كنند كه آن يك معامله و تجارت خواهد بود و عدّه اى ديگر از روى ترس خداوند را عبادت و ستايش مى كنند كه همانند عبادت و اطاعت نوكر از ارباب باشد و طائفه اى هم به عنوان شكر و سپاس از روى معرفت، خداوند متعال را عبادت و ستايش مى نمايند; و اين نوع، عبادت آزادگان است كه بهترين عبادات مى باشد.

  • 27
  • 3002
  • 31543
  • 104290
  • بازدید روز :
  • بازدید ماه :
  • بازدید سال :
  • بازدید کل :
»نشست اوّل« اسفند 1383 مقدمه آنچه در پيش رو داريد متن تنظيم شده از اولين نشست در مورد نسبت عقل و وحى از منظر فلسفه و مكتب تفكيك مى‏باشد كه با حضور اصحاب انديشه در مورخ ...

فهرست منابع 1 - الإحتجاج، لأبى منصور أحمدبن على بن أبى طالب الطبرسى، ناشر: نشر المرتضى،، 1403 ه. ق. 2 - الإلهيّات من الشفاء، لأبو على حسين بن عبداللَّه بن سينا، مع تعليقات صدرالمتألّهين، ناشر...

استاد سيدان: خلاصه آنچه بحث شد اين بود كه آخوند ملاصدرا معاد را به عنوان معاد جسمانى مطرح كرده است ولى در موارد ديگر توضيح داده است كه مراد از جسمانى بودن معاد چيست و اين كه جسمى كه مى‏گويند ن...

استاد سيدان: مناسب است كه فهرستى از مطالب سابق گفته شود: پس از اين كه معلوم شد كه مرحوم آخوند، مكرّراً تصريح فرموده به اينكه معاد جسمانى است و بدن به عينه محشور مى‏شود و مشخص شد كه مرادشان از...

استاد سيدان: بعد از اين كه در جلسه گذشته اعتراف شد بر اين كه ظواهر آيات و مدارك شرعى اكثراً دلالت بر حرف محدثين دارد، يعنى محشور در قيامت انسان‏ها هستند با ابدان عنصرى مادى؛ و لكن آيات و روايا...